شطب براحتك 


كيف تشطيب الشقة براحتك من غير تعب فى العمال ولازم تكون فاهيم كيف يتم التشطيبات الحديثة فى العمل 

الاول كيف يتم الاتفاق مع المقاول فى الشغل وفى منزلك  لازم تكون على اتفاق مع العمال فى منزلك لو انتة فى البداية هو فى تركيب الخسب الشبابيك هو يوجد منة نوعين من الخشب العمولة والخشب السوقى .

1. الخشب العمولة 


هو الخشب التى انتة تشترية فى الشونة خشب الواح ثم ياتى عمل الخشب في تصنيعة فى المكانة على الاشكال التى انتة عاوزها والمواصفات الى انتة تتافق عليها من وجهة نظرة هو الافضل بس هو الاغلى وهو تركيب وبعد كدة تنسها على العمر.

2. الخشب السوقى 


هو الخشب الى انتة تشتريها من الشونة وهو جاهر على التركيب هو منة انواع كتير منها الحلو ومنها الوحش ولكن كلة يفيد العمل بس الخشب السوقى يكون على التركيب على طول بس يكون منة مقاسات كتير  بس مش يفرق بين العمولة والشوقى غير التركيب والتشغيل.

المحارة وعمل شغل 


المحارة يوجد منها انواع فية منها على الترابيع والاكسات دى تعنى ميزان مية بس هو الافضل بس هو اغلى من المحارةالعاديةاما المحارة العادية تعمل على موجة الطوب اى البناء بس هو مش افضل من الترابيع الن تظيبت الحوائط بس من اجل المحارة لازم يكون مقاول افضل علشان يطلع الشغل مظبوط من اجل الشغل والعمل من اجل النقاشة.

السباكة وتركيب خطوط التكيف 

عمل السباكة هو لازم يكون سباك فاهم فى الشغل من اجل عدم تكسير تانى فى الحمام من اجل عدم خسارة تانى تعمل على التكلف وتتكون السباكة منها يوجد مواسير محلى والمستورد . من المواسير المحلى يوجد منها افضل من المستورد بس يكون منتج معروف بس الافضل انتة تانى بى البظاعة من اجل عدم الغش فى المنتج اما المنتج المستورد لا يوجد خلاف بي اما المستورد اغلى بكثير من المحلى بس التشطيب المستورد افضل من المحلى .

على السباك يعمل افضل ما علية من اجل الفنش على التركيب لازم السباك يعمل فى الحمام مواسير السخان غاز والكهرباء ولازم يعمل جهاز حماية من اجل الحفاظ على المواسير من اجل حرارة الشخان اما الجهاز يعمل على مستوى من حرارة السخان كل ما ترفع يعمل تنظيم الحرارة .

تركيب مواسير ساخن وبارد ولازم يعمل مخارج الى الخلاط ومخارج الى الغسالة ويعمل مخارج الى الحوض الحمام اما البانيو يعمل صرف فى الحمام ويعل مخارج من الساخن والبارد اما عاى الصرف لازم يعمل على مواسير 2 بوصة من اجل المياة .


نلتقى فى باقى الموضوع 

شطب براحتك